Rady, Zdravie

Pociťujete únavu a ospalosť počas dňa? Pokiaľ to nie je lenivosť, je to pravdepodobne dosť vážny problém. Prečítajte si, aký.

Myslíte si, že vaša únava je spôsobená len horším spánok a rušným životným štýlom? Nemusí to byť pravda. Ak sa už z postele po prebudení cítite bez energie a následne aj počas celého dňa v škole či práci, tak nie čo nie je v poriadku. Poďme zistiť, čo je príčinou únavy, ospalosti a ako sa jej zbaviť.
<h3>Únava alias vyčerpanosť</h3>
Nedostatok energie a vyčerpanosť postihuje všetkých ľudí bez ohľadu na vek a pohlavie. Viac prípadov únavy sa však dlhodobo zaznamenáva pri nežnejšom pohlaví.

<strong>Typickými príznakmi únavy sú</strong> slabosť, bolesť svalstva a hlavy, nesústredenosť, závraty, nedostatok motivácie, náladovosť a ospalosť. Pokračovať by sme však mohli ešte aj tráviacimi problémami, nafúknutým bruchom, alergiami na potraviny či dokonca pomalšou reakciou na okolité podnety. Tieto nepríjemné problémy môžu zasahovať do nášho každodenného života.
<h3>Ako bojovať proti únave?</h3>
<h4>1. Vyvážená strava je dôležitá</h4>
Skúste si zapamätať jednu vec – sacharidy dopoludnia, bielkoviny a zdravé tuky poobede a večer. Vyvážená strava je nesmierne dôležitá a nesmieme zabudnúť ani na výživné raňajky<strong>,</strong> ktoré by mali byť skutočným základom dňa. Predstavujú pre nás akýsi štart a preto by ste mali raňajkovať aj v prípade, že nemáte chuť do jedla.

Pri vyváženej strave musíme spomenúť aj fakt týkajúci sa podielu cukru v krvi. Ten totiž zohráva hlavnú úlohu v udržaní energie. Snažte sa preto mať stabilný cukor po celý deň. A ako to docielite? Jedzte 4 – 5 jedál denne, najlepšie s 3 – 4 hodinovým odstupom<strong>.</strong> Energiu počas dňa vám dodá aj kofeín. Odporúčame vám 2 – 4 šálky kávy denne<strong>,</strong> pričom veľkej popularite sa v poslednom období teší najmä tzv. zelená káva. Viac šálok kávy môže ovplyvniť kvalitu vášho spánku a to samozrejme nechceme.
<h3>2. Pitný režim</h3>
Váš pitný režim by mal byť taktiež pravidelný a predovšetkým – mal by obsahovať čo najviac čistej vody<strong>.</strong> Táto neobyčajne obyčajná tekutina je pre telo najlepšia a odporúčané denné množstvo je 2 – 3 litre<strong>.</strong> Pri zvýšenej fyzickej aktivite a v letných horúčavách je to aj 5 litrov denne. Piť vodu vám radíme priebežne počas celého dňa. Predsa nie je dobré ráno nepiť a večer pred spaním do seba hodiť naraz jeden liter vody.
<h4>3. Doprajte si kvalitný spánok</h4>
Ak dlhodobo spíte 6 hodín a menej alebo 10 hodín a viac, tak takýto spánok sa pokladá za nezdravý. Áno, práca do neskorých večerných hodín a následne príprava do práce v skorých ranných hodinách. Naozaj to však stojí za zdravotné problémy? Nedostatok spánku môže spôsobiť cukrovku i obezitu<strong>.</strong>
<h3>Ako spať čo najlepšie?</h3>
<ol>
<li><em>Choďte spať a vstávajte v približne rovnakom čase.</em></li>
<li><em>Ideálna teplota prostredia je 17,5 °C – 20 °C.</em></li>
<li><em>Pred spaním sa odporúča aspoň 2 hodiny nejesť.</em></li>
<li><em>Nezaspíte do 15 minút? Skúste chvíľu čítať alebo počúvať hudbu.</em></li>
<li><em>Horúci kúpeľ dokáže pomôcť.</em></li>
</ol>
<h4>4. Cvičte</h4>
Nemusíte chodiť do posilňovne každý druhý deň, aby ste sa cítili lepšie. Pravidelná pohybová aktivita vplýva na naše telo veľmi dobre. Pripomeňme si fakt, že pohybom sa v našom tele rozprúdi krv do telesných orgánov, čo má za následok prísun energie.
<h4>5. Dbajte o svoje zdravie</h4>
Únava sa vám bude oblúkom vyhýbať v prípade, že ste vo fyzickej a zároveň aj psychickej pohode.Ak to nepomôže, tak môžu byť za vašou únavou schované ochorenia ako napríklad anémia, cukrovka, problémy so štítnou žľazou, vedľajšie účinky liekov, infekcia, astma a mnoho ďalších. Počas menštruácie sa môže prejaviť aj nedostatok železa.
<h4>Ak únava nezmizla, tak vyskúšajte aj</h4>
<ul>
<li><strong>Prechádzku</strong> – vyjsť si do prírody vám určite nezaškodí. Zoberte sa preto niekam preč, ďaleko od všetkého a obdivujte krásu tohto sveta.</li>
<li><strong>Počúvať hudbu</strong> – nie nadarmo sa hovorí, že hudba lieči. Dokáže človeka motivovať, zbaviť stresu a podráždenia.</li>
<li><strong>Večernú meditáciu</strong> – každý večer na 2 minútky meditujte a uvidíte, že stresové hormóny vám dajú pokoj.</li>
<li><strong>Sprchu</strong> – ranná sprchy dokáže človeka nakopnúť a poriadne prebudiť.</li>
<li><strong>Jógu</strong> – a čo tak jóga, ktorá sa zameriava na držanie tela, dýchanie a meditáciu?</li>
<li><strong>Prestať fajčiť</strong> – nikotín spôsobuje únavu a negatívne ovplyvňuje kvalitu spánku.</li>
</ul>

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>