Rady

Vedeli ste čo sa stane s vaším telom, keď budete jesť ľanové semienka?

<h2>Čo obsahujú ľanové semienka?</h2>
Tieto malé semienka sú veľmi bohatým zdrojom <strong>omega-3 mastných kyselín</strong>, konkrétne kyseliny alta-linoleovej, ako aj <strong>ľahko stráviteľných bielkovín</strong> a <strong>lignanov</strong>. Obsahujú tiež veľké množstvo <strong>rozpustnej vlákniny</strong> a <strong>fenolických zlúčenín</strong>. No a samozrejme, ani sa netreba zmieňovať o celej palete <strong>vitamínov</strong> a <strong>minerálov</strong>.

Preto vôbec neprekvapuje, že sa ľanové semienka dnes často označujú aj ako supetravina. V prípade, že ešte netvoria súčasť vášho jedálnička, mali by ste ich naň rýchlo zaradiť. Keď vás nepresvedčilo jej nutrične zloženie, čítajte ďalej a zistite, čo všetko pre vaše zdravie dokážu urobiť v priebehu krátkej doby.
<h2></h2>
<h3>Cholesterol</h3>
Vysoký obsah omega-3 mastných kyselín znižuje hladinu zlého cholesterolu v krvi. Zároveň potláča zápaly, čím zabraňuje hromadeniu usadenín a upchávaniu ciev. Tie by mohli v neskoršom štádiu vyvolať srdcový infarkt alebo mozgovú mŕtvicu.
<h3>Triglyceridy, vysoký krvný tlak a hladina cukru</h3>
Konzumácia ľanových semienok ukázala silný vplyv na triglyceridy v krvi. Tieto látky zvyšujú riziko ochorení srdca a vzniku metabolického syndrómu, ktorý sa prejavuje vysokým krvným tlakom a vysokou hladinou krvného cukru. Ľanové semienka dokážu znížiť úroveň triglyceridov v krvi až o neuveriteľných 25 až 60%.
<h3>Cukrovka</h3>
Reguláciou krvného cukru ľanové semienka účinne znižujú riziko cukrovky typu 2. Ak už náhodou cukrovkou trpíte, výrazne zlepšia vaše príznaky. V niektorých prípadoch dokážu dokonca úplne odstrániť alebo aspoň výrazne zredukovať potrebu podávania inzulínu.
<h3>Bolesti a chronické zápaly kĺbov</h3>
Omega 3 mastné kyseliny v tele účinne potláčajú zápaly. V prípade, že trpíte chronickými bolesťami kĺbov, artritídou či reumou, po mesačnej konzumácii ľanových semienok u vás dôjde k výraznému zlepšeniu zdravotného stavu a zmierneniu, prípadne až úplnému ústupu bolestí.
<h3>Prevencia a liečba rakoviny</h3>
Omega-3 mastné kyseliny spolu s lignanmi sú látky so silnými protirakovinovými účinkami. Pravidelná konzumácia ľanových semienok dokáže predchádzať vzniku takmer každého druhy rakoviny. Najlepšie na nich je to, že rakovine nielen predchádzajú, ale ju vedia aj liečiť. Existuje viacero alternatívnych terapií liečby rakoviny založených práve na ľanových semienkach.

Jedným z najznámejších je recept Johanny Budwig, pri ktorom sa <strong>ľanový olej mieša s tvarohom</strong> alebo bielym jogurtom. Pomocou tohto receptu dokázala vyliečiť veľké množstvo onkologických pacientov. Navyše, lignany pôsobia aj na ďalšie ochorenia ako sú lupus či psoriáza.
<h3>Osteoporóza</h3>
Osteoporóza je častým problémom hlavne u žien po menopauze. Už mesačná konzumácia ľanových semienok zastavuje rednutie kostí a obnovuje ich remineralizáciu. Preto, namiesto rôznych liekov proti osteoporóze s množstvom vedľajších účinkov, radšej pravidelne jedzte ľanové semienka.
<h3>Chudnutie</h3>
Ľanové semienka obsahujú síce veľký podiel tukov, ide však o zdravé tuky, ktoré sa v tele neukladajú. Naopak, tieto tuky stimulujú metabolizmus a podporujú tak chudnutie a snahu o získanie zdravej telesnej váhy.
<h2>Ako užívať ľanové semienka</h2>
Ľanové semienka majú pomerne odolný obal. V ich prirodzenej forme by cez telo iba prešli a ich liečivé vlastnosti by ostali nevyužité. Preto <strong>je potrebné ich pred konzumáciou pomlieť</strong> napríklad v mlynčeku na mak alebo mlynčeku na čierne korenie. Pomlieť by sa mali tesne pred zjedením, inak zdravé tuky zoxidujú a zmenia sa na škodlivé.

Odporúčaná denná dávka je približne 2 polievkové lyžice pomletých semienok denne. Druhým spôsobom konzumácie je ľanový olej. Ten sa však z rovnakého dôvodu zamedzenia oxidácie musí po otvorení držať v chladničke a skonzumovať ideálne do 1 mesiaca. <strong>Ľanový olej sa konzumuje vždy surový</strong>, vysokou teplotou sa totiž znehodnotí. Môžete ho pridávať do šalátov alebo 2 až 3 čajové lyžičky rozmiešať s bielym jogurtom.

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>